13 juni 2017

Yoga i julklapp

När vi var i Göteborg var Adam, Arwid, Lotta och jag på ett yogapass på Göteborgs Yogacentrum. Det var en julklapp till mej från dem. Arwid hade bokat oss kl. 09.30 lördag morgon på ett 1 tim 45 min pass.  
När vi kom dit läste jag att på Göteborgs Yogacentrum utövas Iyengaryoga. Jag har läst mycket om yoga men aldrig hört talas om denna form av yoga.
Vi var c:a 15 personer och en instruktör i salen. Det var mycket nytt, många nya övningar och med redskap som kuddar, klossar, remmar och även en stol på slutet. Tiden gick fort och det var härligt, ibland svårt men väldigt roligt
Efter 1 tim och 45 min tyckte vår instruktör att vi skulle få en extra övning innan vi slutade. Han bad oss hämta varsin stol och kudde. Han visade oss övningen och Arwid lugnade mej samtidigt med att berätta  att övningen inte är så svår som den ser ut. Jag bestämde mej för att inte göra övningen. Den såg alldeles för avancerad ut för mej, tyckte jag. Jag satte mej på yogamattan och tänkte att jag ser på när de andra utför övningen.
Men instruktören tyckte inte att det var en bra idé. Han kom fram till mej, hjälpte mej hitta rätt position och rätt som det var satt/låg jag upp och ner på stolen med benen mot ryggstödet rakt upp mot taket och med huvudet på kudden på golvet, händerna höll jag i de bakre stolsbenen. När jag låg där upp och ner tänkte jag: Yes, jag gjorde det, jag trodde att det var omöjligt men det gick hur bra som helst. Ibland är det verkligen bra att utmana sig själv. Jag hade aldrig gjort det om inte instruktören varsamt men bestämt "pushat på" och hjälpt mej.
TACK Adam, Arwid och Lotta för julklappen! Det var väldigt kul att prova på en annan typ av yoga, att göra det tillsammans och att samtidigt utmana mig själv lite.       

2 kommentarer:

nillashalsaharmoni sa...

Det var verkligen modigt av dig att pröva på en sådan klurig yogaposition! Bra att instruktören pushade på dig! Visst kan vi mer än vi tror ibland! Ofta! :)
Kram, Gunilla

Kärrans blogg sa...

Ja, det känns bra att utmana sig själv lite ibland. Borde nog göra det lite oftare...
Kram från kerstin