16 april 2017

Påskdagar

Skärtorsdag och gästsängen är bäddad och klar inför besök av Adam.
Det här är mitt yogarum som även är gästrum numera. När gästerna har åkt hem kan jag rulla ut yogamattan om jag vill.
Adam kom med bussen från Göteborg på långfredagens eftermiddag. När jag mötte Adam hämtade vi samtidigt mormor/mor Vera. Vi åt våfflor hemma hos oss och hade det mysigt med tända ljus och brasa. Utanför var det kallt och snö!
Både Adam och jag gillar utflykter i naturen. På påskafton åkte vi till Omberg. Vi bestämde att vi skulle se något nytt av Omberg, besöka någon plats där vi aldrig varit tidigare. Vi stannade vid "Storpissans" naturreservat på Ombergs västsluttning ner mot Vättern. En bäck kastar sig utför ett stup ned i Vättern därav namnet "Storpissan".
I bäcken fälls kalk ut på stenar och det ser väldigt speciellt ut men lite svårt att fånga det på bild. Hursomhelst var det fantastiskt vackert och här var vi länge. När vi kom hem igen åt vi en sen påsklunch. Adam åkte iväg och träffade kompis en stund på eftermiddagen. På kvällen var vi hemma oss.
Idag har sambo J jobbat. Adam och jag åkte mot Naturum vid Tåkern där vi varit tidigare. Vi bestämde även idag att upptäcka något nytt. Vi gick iväg på vandringslederna i vassen utmed Tåkern, där vi inte varit tidigare. Ibland kändes det som att gå i en labyrint. Vi gick upp i fågeltornen och tittade ut över Tåkern på alla fåglarna. Vi såg även en liten söt ödla.
Det är helt fantastiskt att det finns så fina möjligheter att komma ut på vandringslederna i vassen, att komma nära fåglarna utan att störa för mycket.
Det finns små och stora fågeltorn. Jag blev lika imponerad av all vass som av alla fåglarna.
Det häftigaste fågellätet idag var Rördrommens dova men intensiva ljud
I mer än en timma vandrade vi omkring på dessa spänger genom vass, strandängar och hagar utmed Tåkern. En häftig naturupplevelse!
Efter vandringen besökte vi Naturum och tittade på utställningarna där. Vi gick upp i det stora fågeltornet som kan besökas av alla människor oavsett hur man tar sig fram.
Ikväll åkte Adam tillbaka till Göteborg igen. Vi har haft en superfin påsk. Underbart att vara tillsammans här hemma och på våra utflykter.
Ikväll skickade Arwid en fin bild från Mallorca. Utsikt från balkongen! Härligt att han är framme och att resan gått bra.